Bedrijven hebben behoefte aan ketenaanpak
18 August 2014
- Geschreven door
Mariël Koopmans

Bedrijven hebben behoefte aan de ketenaanpak in performance verbetering. Deze conclusie trekt adviesbureau Ngenious naar aanleiding van recent onderzoek bij 25 Nederlandse bedrijven. Hieruit bleek dat 99% van de medewerkers niet of onvoldoende tevreden is over de samenwerking in de bedrijfsketen. Tevens geeft 70% van deze medewerkers aan dat er verspilling zit in het ketenproces.
Sven Krol, performance consultant en eigenaar van Ngenious, is dan ook verbaasd dat bedrijven in beperkte mate naar de bedrijfsketen kijken wanneer zij de klant beter willen bedienen of moeten besparen en verbeteren. ‘Ik zie in de praktijk dat organisaties nog steeds de kaasschaafmethode toepassen of blijven verbeteren met standaard ‘verbeterwaves’ van een vaststaand aantal weken. Beide manieren zijn per definitie suboptimaal; de externe klant is niet of nauwelijks in beeld en teveel aandacht gaat naar het optimaliseren van afdelingen die beperkte toegevoegde waarde opleveren’.
Ngenious is sinds twee jaar actief op het gebied van ketenverbetering, zo zijn zij gestart met de ketensimulatie die medewerkers bewust maakt van de noodzaak tot samenwerking. Krol zegt: ‘er is niet alleen noodzaak maar ook de behoefte aan samenwerking en integraal denken bij medewerkers. Tijdens het onderzoek kon iedereen spontaan voorbeelden noemen van waar het misgaat in de bedrijfsketen en wat de consequenties hiervan zijn voor de klant’.
In de white paper ‘Verbeter de Bedrijfsketen’ gaat gaat in op 3 aanpakken voor performance verbetering en op basis van feiten en cijfers wordt onderbouwd waarom er noodzaak en behoefte is voor de ‘ketenaanpak’. De lezer wordt meegenomen in de obstakels voor ketenverbetering en krijgt praktische handvatten voor een succesvol ketenverbetertraject.